SISTE NYTT-| -KLUBBEN-| -BLI MEDLEM-| -KONTAKT OSS-| -TREFF-| -VWACB Nytt-| -PRESSE-| -FORUM-| -LINKER-| -ENTUSIASTEN-| -NETTBUTIKK-

Til presse og andre interesserte:

Her har vi lagt ut litt om klubbens historie og generell informasjon om hva vi holder på med. I tillegg finner dere også høyoppløste bilder fra arrangement og treff i klubbens regi, samt bilder av klubbens egne biler. Dere står fritt til å bruke disse på trykk/web, men vennligst oppgi kilde. For annen info ta kontakt på post@vwacb.com

Historien: Høsten 1987 fant en kameratgjeng ut at det var på tide at Bergen fikk sin egen klubb for luftavkjølt Volkswagen. Allerede 14. oktober samme år arrangerte de Bergens første folkevogntreff på Fanafjellet; Volkswagen Auto Club Bergen (VWACB) var dermed en realitet.

Siden den gang har klubben blitt større og større og teller i dag ca. 300 medlemmer. Medlemsmassen spenner ganske bredt i befolkningen; Det er kvinner og menn i alle aldre, men de har alle en felles interesse - luftavkjølt VW. Bilparken omfatter alt fra original 1200 fra 1949 til nyere og modifiserte 1303S fra 1973. Medlemmene trenger ikke å eie en VW for å være medlem i klubben, men i gjennomsnitt eier medlemmet vårt 1,45 "gammel-bil" (i følge en undersøkelse en tid tilbake). Medlemsmassen er spredt over hele landet men den største delen holder til på vestlandet.

Klubben legger stor vekt på det sosiale og arrangerer blant annet treff (Bug Out og Vårmønstringen), cruisinger, turer, medlemsmøter og mekkedager. Vi leier et 800 kvadratmeter stort lokale på Breistein der vi har klubblokale, mekkelokale og lagringslokale for medlemmers biler. Det er også her klubbens styre- og medlemsmøter holdes, i tillegg til at en finner klubbens lager her.

VWACB er en av 11 medlemsklubber i Motorklubbene i Bergen, MIKB, og er således medarrangør av Vårmønstringen i Bergen som arrangeres hver vår på Kristi Himmelfartsdag på Lagunen Storsenters parkeringsplass.

VWACB-nytt er klubbens medlemsblad og store stolthet. Dette gir vi ut 3 ganger årlig og er fullt av mekkestoff, reportasjer om biler og treff, tips og ideer med mer. Bladet er vanligvis på 32 sider, i A4-format og i farger. I tillegg til medlemsbladet drifter klubben sine egne websider der en finner relevant info om klubben, samt klubbens eget forum der medlemmene kan diskutere alt som har med VW-hobbyen og gjøre – og litt til…

Klubben har også en gunstig forsikring for eldre originale og ombygde kjøretøy gjennom LMK. Kontingenten koster godt under hva du må betale for en tank med bensin og du tjener den fort inn igjen med klubbens gode rabattavtaler på deler og tjenester, samt at du finner en ekspertise blant medlemmene på de fleste problem som dukker opp med "gullet" ditt.

Last ned bilder her:

Last ned logoer her: VWACB Logo - VWACB 2008 Logo